روزنه‌ی امیدی برای رهایی از تله باخت – باخت ِویروس کرونا

روزنه‌ی امیدی برای رهایی از تله باخت – باخت ِویروس کرونا

ترجمه: محمد حسین نقوی

ما می­خواهیم با تست و قرنطینه کردن سرعت رشد و انتشار این ویروس را تا زمانی که واکسن و یا یک داروی معجزه آسا برای درمان آن پیدا بشود به حداقل ممکن برسانیم و به تعویق بیاندازیم. اما شاید با این روش در یک تله‌ی دو سر باخت گرفتار شده­ باشیم. یک دو راهی سخت که ناگزیریم یکی را انتخاب کنیم و هزینه­‌های سنگین آن انتخاب را بپردازیم: نابودی اقتصاد با بسته نگه داشتن آن و یا باز کردن فضای اقتصادی به بهای کشته شدن تعداد بیشتری از ما.

اما شاید روزنه­‌ی امیدی برای رهایی از این تله­ وجود داشته باشد که تاکنون به اندازه کافی به آن توجه نکرده‌­ایم. منظورم اتکا بر شواهدی است که نوعی از انتقال اتمسفری ویروس از طریق هوای آلوده را تایید می­‌کنند. با این نگاه می­‌توان شیوع عمده این ویروس در شهرها و یا برخی از مناطق دور افتاده را توجیه کرد و اگر این فرض درست باشد ما می­توانیم با روشی ساده تر از انتخاب میان این دو راهی سخت (یعنی خاموشی برخی از آلاینده­‌های بزرگ)  راهی برای رهایی از وضعیت کنونی بیابیم.

جالب است که هنوز چند سوال کلیدی و مهم درباره این بیماری عالم گیر وجود دارد که بدون پاسخ باقی مانده است. مثلاً چرا شیوع بیماری در شهرهای بزرگ حتی نسبت به حومه همان شهرها بیشتر است؟ چرا در بعضی از مکانهای خاص که رفت و آمد زیادی به آنجا وجود ندارد مثل کشتی­های دریایی و اقامتگاههای سالمندان شاهد شیوع شدید این بیماری شیطانی هستیم؟ چه چیزی می تواند پایان نسبتا ناگهانی شیوع بیماری در ووهان و کره جنوبی را توضیح دهد؟ و چرا بعضی از افراد بدون اینکه در تماس مستقیم با هیچ بیماری بوده باشند، مبتلا می‌­شوند؟ و چندین سوال دیگر که ممکن است از این پس پیش بیاید.

پاسخ به این سوالها از پژوهشی شروع شد که در فاصله زمانی میان ۲۱ فوریه تا ۱۳ مارچ توسط یک تیم ایتالیایی (متشکل از محققان شیمی، بیوشیمی و محیط زیست) انجام شد. در این تحقیق رابطه میان آلودگی هوا و سرعت انتشار ویروس توجه این گروه از دانشمندان را جلب کرد، البته این همبستگی در پژوهشهای دیگر هم گزارش شده است، اما این تحقیق به یک احتمال خاص اشاره می­کند و آن هم این است که این ویروس به ذرات معلق موجود در هوا می چسبد و ما آنها را تنفس می­کنیم (یک مقاله نیز در گاردین در ۲۴ آوریل منتشر شد که درباره این یافته ها بحث کرده است، در این مقاله صرفا به نقل قولهایی از متخصصان درباره احتمال این هم بستگی اشاره می­شود،  اما این متخصصان تایید و یا رد قطعی آن را یک فرایند طولانی مدت می­دانند که ممکن است دو یا سه سال به طول انجامد).

با توجه به تجربه و دانشی که درباره ویروسهای دیگر (مثل ابولا و زیکا) وجود دارد، این ویروس در هوای آزاد حدود ۱۰۰ متر فعال باقی می­ماند. اما شیوع آن ممکن است از طریق نشستن روی ذرات هوا و رسوب این ذرات روی سطوح اتفاق بیفتد. با این فرض می­توان شیوع بسیار زیاد این ویروس در شهری مثل نیویورک و شیوع کمتر آن در اطراف نیویورک را توجیه کرد چرا که نیویورک شهری است که هوای آلوده در آنجا محبوس می­شود و احتمال نشست و رسوب ذرات روی سطوح وجود دارد، اما در حومه نیویورک این گونه نیست.

تا این لحظه که من این مقاله را می نویسم، بیشترین میزان شیوع ویروس در سرتاسر جهان (از ۸ اوریل تا کنون)، در ده منطقه از کشورهای چین، ایالات متحده، ایتالیا، اسپانیا و آلمان، گزارش شد‌ه‌­اند که همگی مناطقی به شدت آلوده بوده‌اند.

ما بر اساس اطلاعات امروزمان می­‌دانیم که ویروس از طریق تماس نزدیک و یا از طریق سرفه و عطسه منتقل می‌­شود. می­توانیم نام این نوع انتقال را «انتقال سطح ۱» یا «انتقال مستقیم» بگذاریم.  در ضمن می‌دانیم که هوای آلوده به ریه های افراد آسیب می­‌رساند و بنابراین در صورت ابتلا به بیماری کوید -۱۹ افرادی که در معرض هوای آلوده قرار داشته اند با ریسک و خطر بیشتری مواجه هستند. اما می­خواهیم درباره یک فرض متفاوت با هر دو فرض پیشین صحبت کنیم، و آن هم اینکه افراد،حتی بدون تماس مستقیم با یک بیمار دیگر هم می­توانند آلوده شوند. زیرا ویروس توسط ذرات آلوده­ی هوا به آنها می­رسد. این شیوه انتقال را می توانیم «انتقال سطح ۲» و یا «انتقال اتمسفری» بنامیم.

نکته جالب توجه این است که ویروس کوید -۱۹ اکنون در سرتاسر جهان گسترش یافته و همه جا دیده می­شود اما ویروسهای دیگر علی رغم پیش بینی­های وحشتناکی که درباره آنها وجود داشت به این وسعت شایع نشده بودند. بیایید این مسئله را با کمک این دو سطح انتقال توضیح دهیم. اول اینکه این ویروس می تواند توسط یک فرد آلوده به یک مکان جدید منتقل شود. که به این ترتیب انتقال در سطح ۱ صورت گرفته است، در این صورت آلودگی در سطح یک اجتماع کوچک گسترش می­یابد، اما برای تبدیل شدن به یک شیوع گسترده به انتقال سطح دو نیاز دارد و به ذرات معلق هوا در یک هوای آلوده می­چسبد و جابجا می شود (البته این اثر ممکن است توسط عوامل اقلیمی دیگر تحت تاثیر قرار بگیرد، مثلا رطوبت هوا که می­تواند دوره فعال بودن ویروس را طولانی­تر کند و یا تابش مستقیم آفتاب که دوره فعالیت آن را کوتاه تر می­کند – هر دوی این عوامل در گزارش پژوهشگران ایتالیایی درج شده بود – و یا وزش باد که می تواند هوا را تمیز کند). از این رو شاید انتقال از طریق هوای آلوده بهترین توضیح برای شیوع گسترده و وسیع این ویروس باشد.

انتقال سطح دو، هم می تواند پاسخی به این سوال باشد که چرا برخی از افراد بدون اینکه در تماس با هیچ بیماری قرار بگیرند، مبتلا شده­‌ا‌‌ند؟ – آنها ممکن است ویروس را از هوای آلوده گرفته باشند – و یا پاسخی برای این سوال باشد که چرا یک بیماری با این وسعت شیوع، در حومه­‌های تمیز شهرهای آلوده تا این حد منتشر نشده است؟ – چرا که بر اساس انتقال سطح یک به راحتی از طریق جابجایی افراد آلوده قابل انتقال بوده است.

چین و کره جنوبی به خاطر قرنطینه و کاهش سریع بیماری بسیار تحسین شدند. تا اینجا کاملا درست است. اما ممکن است این رفتار یک مزیت جانبی مهم­تر و ناخواسته داشته باشد. شاید در این کشورها با کاهش ترافیک و فعالیت مراکز صنعتی، آلودگی کاهش یافت و به تبع شیوع نیز کاهش پیدا کرد. یعنی بازگشایی کسب و کارهای آلاینده می تواند موجهای جدیدی از بیماری را ایجاد کند، که نشانه های آن هم اکنون در ژاپن قابل مشاهده است. و شاید اگر ما هوا را پاک نکنیم، این بیماریِ همه گیر، همیشه وجود داشته باشد.

در سال ۱۸۵۴، هنگامی که بیماری وبا در لندن شایع شده بود. دکتر جان اسنو  به خاطر ایده‌های متفاوتش، تبدیل به فردی منزوی شده بود. در این ماجرا نیز او معتقد بود که بیماری‌های مختلفی نظیر وبا، که در آن سالها تصور می‌شد از طریق هوا منتقل می‌شوند، از طریق آب آشامیدنی به دیگران انتقال پیدا می‌کنند. او شواهد اولیۀ خود را داشت: مرگ ­و میرهای اولیه، در فاصلۀ پمپِ آبِ دستیِ محبوب و رایج در تقاطع «کمبریج» و «برود» رخ داده بود. او به دنبال کسب شواهد قوی­تر، تلاش‌هایش را دو برابر کرد. او از ساختمانی به ساختمان دیگر و از خانه‌ای به خانه دیگر می‌رفت و از افرادِ در قید حیات سوالاتی می‌پرسید. تا اینکه در نهایت، تکۀ گم شدۀ پازلش را پیدا کرد: اسنو متوجه شد یک کارگاه که از شر وبا در امان مانده بود، چاه آب خصوصی داشت. سپس، یکی دیگر از قطعات پازلش را پیدا کرد که از منبع آب عمومی می­ترسیدند و از آن استفاده نمی­کردند. اسنو یافته‌هایش را روی یک نقشه از منطقه ترسیم کرد. او نقشه‌ و گزارش خود را به هیئت «سنت جیمز پریش» ارائه کرد (که امروزه در موزه انگلیس نگهداری می‌شود). اعضای هیئت در نهایت از گزارش او متقاعد شدند و با برداشتن دستگیرۀ پمپ، آن را از کار انداختند. ، کم کم تعداد موارد ابتلا به وبا کاهش یافت و در نهایت کاملا ناپدید شد.

آیا بعضی از اماکن خاص مثل کشتی­های دریایی و یا خانه­‌های سالمندان همان قطعات پازلی هستند که می توانند پرونده انتقال ویروس کرونا از طریق هوای آلوده را اثبات کنند؟

افراد حاضر در این مکان­ها معمولا با همدیگر معاشرت می­کنند اما در صورت بروز بیماری در یک اتاق قرنطینه می­شوند و تماسشان با دیگر افراد قطع می­شود، با وجود این عفونت همچنان در حال گسترش است. البته یک توضیح ارتدوکس با فرضیه انتقال سطح یک وجود دارد و آن هم این است که از طریق ظروف آلوده و یا مراقبان آلوده­ای که وارد سرای سالمندان شده­‌ا‌ند این ویروس منتقل شده است. صحت یا عدم صحت این توضیحات مهم نیست اما سوال این است که آیا این توضیح کافی است؟ هیچ توضیح دیگری وجود ندارد؟ یا اینکه ما متعصبانه فقط چیزی را می بینیم که به آن ایمان داریم؟

تیمی از دانشمندان چینی در کمال تعجب متوجه شدند که تعدادی از مراجعان یک رستوران با وجود اینکه با هیچ بیماری تماس نداشته اند به کوید ۱۹  آلوده شده اند. اما گروهی از مهندسان عمران دانشگاه آلبرتا معتقدند آنچه در این واقعه رخ داده است، تعجب آور نیست چون سیستم تهویه هوای ساختمان، توزیع کننده خوبی برای ویروسها و سایر عوامل بیماری زا است.

به نظر می رسد زمان آن رسیده تا از انتقال سطح دو برای توضیح  آلوده شدن برخی از افراد با وجود اینکه تماسی با هیچ بیماری نداشتند، کمک بگیریم. مطالعات، نشان از سطح بالای آلودگی هوا در برخی از کشتی های دریایی و برخی از اقامتگاهها دارند، بنابراین این احتمال وجود دارد که ویروس از طریق تماس مستقیم انتقال پیدا نکرده باشد. سیستم­های تهویه هوا (که در بیماریهای دیگر هم اثبات شده است) می توانند هوای آلوده را با سرعت بیشتری جابجا کنند و به این شیوع دامن بزنند. اما نکته این است که هر کدام از این فضاها، اتمسفر داخلی خودش را دارد که ممکن است برای انتقال بیماری مستعد باشد. اگر چنین باشد ما باید مواد شیمیایی که در این فضاها استفاده می­شوند و میزان تمایلشان برای حمل ویروس را پیدا کنیم. همین امر برای تجمع در فضاهای سرپوشیده مصداق دارد و بیشتر از آنکه نگران انتقال سطح ۱ باشیم باید نگران انتقال سطح دو ویروس باشیم.

آیا این استدلالها دلایلی کافی برای انتقال سطح دو ویروس است؟ درست است، شاید به اندازه انتقال سطح یک نمی توان با قطعیت کامل درباره انتقال سطح دو اظهار نظر کرد. اما آیا با وجود اختلاف زیاد و گزینه های محدود باید دو یا سه سال منتظر تایید باشیم؟ و یا اینکه  آن را به عنوان یک راه فرار احتمالی  سریع برای رهایی از تله باخت باخت در نظر بگیریم؟

اخبار شبانه CBS در ۱۶ آوریل در گزارشی با عنوان «بیم ها و ترسهای جدید درباره روش شیوع کرونا» درباره احتمال انتقال سطح دو ویروس کرونا صحبت کرد. اما به عقیده من کاملا برعکس است، این توضیح باعث شیوع و گسترش بیش از پیش آن نمی­شود، این فقط یک توضیح است و می­تواند فرصتهای جدیدی را برای ما به همراه داشته باشد.

الان سوال اصلی بازگشایی یا عدم بازگشایی است. سوالی که ممکن است اساسا اشتباه باشد و دقیقا ما را در تله باخت باخت گرفتار کند. انتقال سطح دو به یک روش دیگر اشاره دارد. اکنون سازمان بهداشت جهانی طیف وسیعی از اقدامات بلند مدت را توصیه می کند که طی هفته ها باید اعمال شوند اما انتقال سطح دو یک راه سریع تر و متمرکز تر را پیشنهاد می­‌دهد. کاملا ساده است: آلاینده ها را متوقف کنید تا ویروس متوقف شود. به جای اینکه اقتصاد را ببندیم و یا آن را به شرایط عادی برگردانیم و کاملا باز کنیم. میتوانیم به صورت گزینشی تعطیل کنیم. بخشهایی را که آلایندگی کمتری دارند و کمتر آلوده می شوند باز و منابع اصلی آلودگی را بسته نگه دارید تا هوا تمیزتر شود. هر چند ممکن است سخت به نظر برسد اما به سختی دو گزینه قبل نیست.

با برداشتن دستگیره­‌های پمپ‌هایی که هوای ما را آلوده می­کنند، در واقع  می­توانیم این تله باخت – باخت را به یک بازی برد – برد تبدیل کنیم به عبارتی دیگر هم یک واکنش سریع برای بازگردندان سلامت به جامعه نشان دهیم و هم زمین و محیط زیستمان را از این گرمای فزاینده نجات دهیم.

هنری مینتزبرگ، یکی از متفکران نام آشنای دنیای مدیریت، و حتی از نظر برخی، برجسته‌ترین متفکر در قید حیات حوزۀ مدیریت محسوب می‌شود. نظریه های او طی چند دهه گذشته هر بار یک جریان جدید را در دنیای مدیریت ایجاد کرده است، او اکنون استاد دانشگاه مک گیل است.بنا به پیشنهاد مینتزبرگ، به گروه ما، برای انتشار ترجمه فارسی نوشته هایش، با تایید این متفکر بزرگ، ترجمه متن بلاگ های او، در بلاگ NMS منتشر می‌شود. از این رو نام او در فهرست یکی از نویسندگان این سایت قرار گرفته است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمه مورد نظر خودتون رو تایپ و سپس دکمه Enter را فشار دهید

Shopping Cart