کتاب سازمان های نابغه

کتاب سازمان های نابغه

وقتی به شرکت­های نوآور دنیا نگاه می­کنیم  به ظاهر هیچ چیز خارق العاده­ و شگفت انگیزی وجود ندارد، و اگر دستی بر آتش داشته باشید، صاحب یک کسب و کار و یا مدیری با تجربه باشید وقتی در اغلب کتابها و کنفرانسهای مدیریتی و کسب و کار  پرسه می­زنید گاهی حس می­کنید که صرفا شعارهایی می­شنوید که دوای درد سازمان شما نیست. اما واقعا چه تفاوتی میان سازمانهای نوآور و کم نظیر دنیا با دیگر سازمان­ها وجود دارد؟ چه چیزی آنها را قادر کرده است که تکنولوژی­های پیچیده را پیاپی و یکی پشت سر دیگری خلق کنند؟ چرا گوگل می‌تواند هر سال بارها و بارها نوآوری­هایی شگفت انگیز داشته باشد؟ نوآوری­هایی که شاید پیش از آن حتی به ذهن کسی هم خطور نکرده بود؟  چرا پیکسار قادر است انیمیشن­هایی بسازد که نه تنها داستانهایی جذاب، عمیق و پرکشش دارند بلکه صحنه به صحنه این انیمیشن‌ها مخاطب را به وجد می‌آورد؟ چرا فولکس واگن در برهه­ای که بازار خودروهای جهانی با رکود شدید مواجه هستند، هر روز فروش بیشتری دارد و یک رشد نمایی در فروش را تجربه می­کند؟ چرا و چگونه پنتاگرام (یکی از برترین شرکت­های طراحی جهان) قادر است بزرگترین سوپراستارهای طراحی، معماری و گرافیک دنیا را سالها و سالها در شرکت خود نگه دارد و خالق خلاقانه ترین، چشم نوازترین و تحسین برانگیزترین طراحی­های جهان باشد؟ و چرا این سازمان­ها متوقف نمی­شوند؟ چرا افول نمی­کنند و دوران آنها به سر نمی­آید؟! و چراهایی دیگر درباره سازمان‌های نوآور و نابغه جهان که ذهن مدیران و محققانی که دغدغه نوآوری را دارند به خود مشغول کرده است.

این کتاب با بررسی­های لایه­ های عمیق تر سازمانهای نوآور و با رویکردی کاربردی، برخاسته از خردی عمیق، سازمان­های نوآور را کالبد شکافی می­کند و به توصیف و تحلیل دینامیک حاکم بر این سازمان­ها می­پردازد. کتاب «سازمانهای نابغه – هنر رهبری نوآوری و شکوفا کردن نبوغ جمعی» بدون تردید کتابی بی نظیر و بی رقیب در پاسخ به سوالاتی از این دست است، کتاب تحسین شده­ ای که حاصل پژوهش‌های عمیق چند ساله­ ی لینداهیل و تیم او روی رهبران استثنایی نوآوری در سازمان‌های نابغه جهان است که به گفته خودش از سال ۱۹۸۶ آغاز شد و در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید.

لیندا هیل، استاد خوش فکر و باهوش دانشگاه هاروارد و صاحب کرسی ابتکارات رهبری در این دانشگاه است. او به عنوان یکی از برترین متفکران رهبری در دنیا شناخته می­شود و نام او در سال­های اخیر در محافل علمی و دانشی در میان یکی از ده متفکر برتر رهبری نوآوری به چشم می­خورد. اکثر تحقیقات او روی موضوعاتی چون پیاده سازی استراتژی‌های جهانی، رهبری نوآوری، ساختن سازمان‌ها و اکوسیستم نوآور، توسعه رهبران و توسعه نوآوری و نقش هیئت مدیره در حکمرانی نوآوری متمرکز است.

این کتاب پس از انتشار، با استقبال فراوانی هم از سوی دانشگاهیان و هم در میان رهبران و مدیران سازمان­های پیشرو در جهان روبرو شد. در لیست بیست کتاب برتر کسب و کار «بیزنس اینسایدر» قرار گرفت، جایزه وارن بیزنس (جایزه مشترک دانشگاه هاروارد و کالیفرنیای جنوبی) را به دلیل نقش آفرینی مهم و متفاوت در درک رهبری نوآوری و مدال طلای جایزه برترین کتاب آکسیوم را برای بهترین کتاب رهبری در سال ۲۰۱۵ دریافت نمود. علاوه بر این لیندا هیل به دلیل نگارش این کتاب، در سال ۲۰۱۵، جایگاه برترین متفکر حوزه نوآوری را در موسسه thinkers50 کسب کرد.

این کتاب در در شش بخش کلی نگاشته شده است، در سه فصل اول به این سوال پاسخ می­دهد که چرا برای داشتن سازمانی نابغه، و نوآور به رهبران نوآوری نیاز است. در فصل­های چهارم و پنجم به پاسخ این سوال می پردازد که رهبران نوآوری با چه ساز و کاری افراد را به خلق نوآوری ترغیب می­کنند و چگونه تمایل به نوآور بودن را ایجاد می­کنند. در فصل های ششم تا هشتم به این سوال پاسخ می­دهد که سازمان‌های نابغه چه قابلیت­ها و توانایی­های نامشهودی برای خلق نوآوری دارند و رهبران نوآوری چگونه این توانایی­ها را پرورش می­دهند و تقویت می­کنند؟ در  فصل نهم، از مرز سازمان­ها فراتر می­رود و درباره رهبرانی صحبت می­کند که یک اکوسیستم سازمانی فراتر از مرزهای محدود سازمان و یا صنعت خود می­سازند. و در فصل آخر به این سوال پاسخ می­دهد که رهبران نوآوری از کجا می­آیند و ما چگونه می­توانیم رهبران نوآوری را پرورش دهیم.

و اما یک نکته مهم در مورد چگونگی و کیفیت ترجمۀ کتاب حاضر این است که پس از ترجمه اولیه، به منظور هر چه روان­تر شدن متن، چند بار ویرایش سنگین ادبی شده است. این وسواس در ترجمه و ویرایش، به این دلیل بوده است عموما مراحل اولیۀ ترجمه، فاصلۀ زیادی با یک متن روان دارد. از طرف دیگر بخش­هایی از کتاب حاوی عبارات و تمثیل­های بوده است که در فرهنگ خواننده­ی ایرانی غریب و ناآشناست و در صورت ترجمه عین عبارت حتی با صرف تلاش بسیار نیز، فهم آن برای خواننده دشوار می­شد و باعث می­شد تا خوانندۀ ایرانی، اشتیاق و انرژیِ اولیۀ خود به مطالعۀ این کتاب بسیار جذاب را تا حدودی از دست دهد. با توجه به این موضوع، و به احترام خوانندۀ محترم ایرانی، در فرآیند ویرایش سنگین ادبی کتاب، عباراتی از کتاب که دارای ویژگی­های فوق بود حذف گردید و یا عبارات به بیانی گویا بسط داده شد، البته بدون اینکه کوچکترین آسیبی به انتقال مطلب و روند روایی، و استدلالی کتاب، و نکات اصلیِ مد نظرِ نویسنده وارد شود؛ تا خواننده ایرانی متنی روان، سلیس و جذاب پیش رو داشته باشد که جایی از متن برای ذهن او نامانوس و یا مبهم نباشد.

در پایان باید بگوییم، بدون تردید راه برون رفت از چالشهایی که جامعه ما امروز با آنها دست و پنجه نرم می­کند، خلق راه حلهایی نوآورانه است و نوآوری­های پیاپی در عرصه ­های اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، فناوری و … است. اما نوآوری به خودی خود متولد نمی­شود بلکه نیازمند زیست بومی است که آن را رهبران نوآوری در سازمانها و فراتر از مرز سازمانها خلق می­کنند، امیدواریم این کتاب ارزشمند، برای همه مدیران و محققان مشتاق ارمغانی ارزشمند و یاری رسان باشد.

من محمد حسین نقوی، فارغ التحصیل دکترای سیاستگذاری علم و فناوری از دانشگاه تهران هستم. مهمترین علاقه‌های پژوهشی من: توسعه روشهای نوین برای پرورش مدیران و رهبران نوآوری؛ شناسایی دینامیک اثر گذاری احساسات بر مدیران و روش‌های تقویت هوش احساسی آنها؛ و شناسایی دینامیک تحولات ارگانیک در جوامع و سازمانها است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلمه مورد نظر خودتون رو تایپ و سپس دکمه Enter را فشار دهید

Shopping Cart