کتاب سازمان های نابغه
وقتی به شرکتهای نوآور دنیا نگاه میکنیم به ظاهر هیچ چیز خارق العاده و شگفت انگیزی وجود ندارد، و اگر دستی بر آتش داشته باشید، صاحب یک کسب و کار و یا مدیری با تجربه باشید وقتی در اغلب کتابها و کنفرانسهای مدیریتی و کسب و کار پرسه میزنید گاهی حس میکنید که صرفا شعارهایی میشنوید که دوای درد سازمان شما نیست. اما واقعا چه تفاوتی میان سازمانهای نوآور و کم نظیر دنیا با دیگر سازمانها وجود دارد؟ چه چیزی آنها را قادر کرده است که تکنولوژیهای پیچیده را پیاپی و یکی پشت سر دیگری خلق کنند؟ چرا گوگل میتواند هر سال بارها و بارها نوآوریهایی شگفت انگیز داشته باشد؟ نوآوریهایی که شاید پیش از آن حتی به ذهن کسی هم خطور نکرده بود؟ چرا پیکسار قادر است انیمیشنهایی بسازد که نه تنها داستانهایی جذاب، عمیق و پرکشش دارند بلکه صحنه به صحنه این انیمیشنها مخاطب را به وجد میآورد؟ چرا فولکس واگن در برههای که بازار خودروهای جهانی با رکود شدید مواجه هستند، هر روز فروش بیشتری دارد و یک رشد نمایی در فروش را تجربه میکند؟ چرا و چگونه پنتاگرام (یکی از برترین شرکتهای طراحی جهان) قادر است بزرگترین سوپراستارهای طراحی، معماری و گرافیک دنیا را سالها و سالها در شرکت خود نگه دارد و خالق خلاقانه ترین، چشم نوازترین و تحسین برانگیزترین طراحیهای جهان باشد؟ و چرا این سازمانها متوقف نمیشوند؟ چرا افول نمیکنند و دوران آنها به سر نمیآید؟! و چراهایی دیگر درباره سازمانهای نوآور و نابغه جهان که ذهن مدیران و محققانی که دغدغه نوآوری را دارند به خود مشغول کرده است.
این کتاب با بررسیهای لایه های عمیق تر سازمانهای نوآور و با رویکردی کاربردی، برخاسته از خردی عمیق، سازمانهای نوآور را کالبد شکافی میکند و به توصیف و تحلیل دینامیک حاکم بر این سازمانها میپردازد. کتاب «سازمانهای نابغه – هنر رهبری نوآوری و شکوفا کردن نبوغ جمعی» بدون تردید کتابی بی نظیر و بی رقیب در پاسخ به سوالاتی از این دست است، کتاب تحسین شده ای که حاصل پژوهشهای عمیق چند ساله ی لینداهیل و تیم او روی رهبران استثنایی نوآوری در سازمانهای نابغه جهان است که به گفته خودش از سال ۱۹۸۶ آغاز شد و در سال ۲۰۱۴ منتشر گردید.
لیندا هیل، استاد خوش فکر و باهوش دانشگاه هاروارد و صاحب کرسی ابتکارات رهبری در این دانشگاه است. او به عنوان یکی از برترین متفکران رهبری در دنیا شناخته میشود و نام او در سالهای اخیر در محافل علمی و دانشی در میان یکی از ده متفکر برتر رهبری نوآوری به چشم میخورد. اکثر تحقیقات او روی موضوعاتی چون پیاده سازی استراتژیهای جهانی، رهبری نوآوری، ساختن سازمانها و اکوسیستم نوآور، توسعه رهبران و توسعه نوآوری و نقش هیئت مدیره در حکمرانی نوآوری متمرکز است.
این کتاب پس از انتشار، با استقبال فراوانی هم از سوی دانشگاهیان و هم در میان رهبران و مدیران سازمانهای پیشرو در جهان روبرو شد. در لیست بیست کتاب برتر کسب و کار «بیزنس اینسایدر» قرار گرفت، جایزه وارن بیزنس (جایزه مشترک دانشگاه هاروارد و کالیفرنیای جنوبی) را به دلیل نقش آفرینی مهم و متفاوت در درک رهبری نوآوری و مدال طلای جایزه برترین کتاب آکسیوم را برای بهترین کتاب رهبری در سال ۲۰۱۵ دریافت نمود. علاوه بر این لیندا هیل به دلیل نگارش این کتاب، در سال ۲۰۱۵، جایگاه برترین متفکر حوزه نوآوری را در موسسه thinkers50 کسب کرد.
این کتاب در در شش بخش کلی نگاشته شده است، در سه فصل اول به این سوال پاسخ میدهد که چرا برای داشتن سازمانی نابغه، و نوآور به رهبران نوآوری نیاز است. در فصلهای چهارم و پنجم به پاسخ این سوال می پردازد که رهبران نوآوری با چه ساز و کاری افراد را به خلق نوآوری ترغیب میکنند و چگونه تمایل به نوآور بودن را ایجاد میکنند. در فصل های ششم تا هشتم به این سوال پاسخ میدهد که سازمانهای نابغه چه قابلیتها و تواناییهای نامشهودی برای خلق نوآوری دارند و رهبران نوآوری چگونه این تواناییها را پرورش میدهند و تقویت میکنند؟ در فصل نهم، از مرز سازمانها فراتر میرود و درباره رهبرانی صحبت میکند که یک اکوسیستم سازمانی فراتر از مرزهای محدود سازمان و یا صنعت خود میسازند. و در فصل آخر به این سوال پاسخ میدهد که رهبران نوآوری از کجا میآیند و ما چگونه میتوانیم رهبران نوآوری را پرورش دهیم.
و اما یک نکته مهم در مورد چگونگی و کیفیت ترجمۀ کتاب حاضر این است که پس از ترجمه اولیه، به منظور هر چه روانتر شدن متن، چند بار ویرایش سنگین ادبی شده است. این وسواس در ترجمه و ویرایش، به این دلیل بوده است عموما مراحل اولیۀ ترجمه، فاصلۀ زیادی با یک متن روان دارد. از طرف دیگر بخشهایی از کتاب حاوی عبارات و تمثیلهای بوده است که در فرهنگ خوانندهی ایرانی غریب و ناآشناست و در صورت ترجمه عین عبارت حتی با صرف تلاش بسیار نیز، فهم آن برای خواننده دشوار میشد و باعث میشد تا خوانندۀ ایرانی، اشتیاق و انرژیِ اولیۀ خود به مطالعۀ این کتاب بسیار جذاب را تا حدودی از دست دهد. با توجه به این موضوع، و به احترام خوانندۀ محترم ایرانی، در فرآیند ویرایش سنگین ادبی کتاب، عباراتی از کتاب که دارای ویژگیهای فوق بود حذف گردید و یا عبارات به بیانی گویا بسط داده شد، البته بدون اینکه کوچکترین آسیبی به انتقال مطلب و روند روایی، و استدلالی کتاب، و نکات اصلیِ مد نظرِ نویسنده وارد شود؛ تا خواننده ایرانی متنی روان، سلیس و جذاب پیش رو داشته باشد که جایی از متن برای ذهن او نامانوس و یا مبهم نباشد.
در پایان باید بگوییم، بدون تردید راه برون رفت از چالشهایی که جامعه ما امروز با آنها دست و پنجه نرم میکند، خلق راه حلهایی نوآورانه است و نوآوریهای پیاپی در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، صنعتی، فناوری و … است. اما نوآوری به خودی خود متولد نمیشود بلکه نیازمند زیست بومی است که آن را رهبران نوآوری در سازمانها و فراتر از مرز سازمانها خلق میکنند، امیدواریم این کتاب ارزشمند، برای همه مدیران و محققان مشتاق ارمغانی ارزشمند و یاری رسان باشد.
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...