سومین کارگاه خلق استراتژیهای نوآورانه و تحولآفرین
استراتژی، گشوده شدن یک دریچۀ جدید پیش روی شرکتها است.
با مرور موردکاویهایی دقیق و واقعی، شامل طیف گستردهای از شرکتها
درمیابیم که یک استراتژی نوآورانه و تحول آفرین، چگونه می تواند خلق شود.
چهارشنبه ۷ اسفند ماه| ۱۵:۰۰ تا ۲۰:۰۰
پنجشنبه ۸ اسفند ماه | ۱۵:۰۰ تا ۲۰:۰۰
تهران | مرکز نوآوری دانشگاه علامه، کافه ایونت خرد
ــ درباره کارگاه ــ
چرا برنامهریزیهای استراتژیک منجر به تغییری ملموس در سازمانها نمیشود؟!
شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که بخش قابل توجهی از جامعۀ سیاستگذاری و اجرایی تحت غلبۀ پارادایمی تحت عنوان «برنامهریزی استراتژیک» قرار دارند. منظور از برنامهریزی استراتژیک، تمرکز بر ابزارهای تحلیلی و مدلهای گامبهگام، برای دستیابی به استراتژی (چه در سطح یک شرکت و چه در سطح یک صنعت) است که عمدتا توسط گروه خاصی موسوم به برنامهریزان اجرا میشود. اما وقتی به دنیای واقعی نگاه میکنیم، یعنی به خاطرات مدیران و کارآفرینان موفق بر روی شرکتها و کشورهای نوآور، چندان ردپایی از تحلیل، مدل و ابزار مشاهده نمیکنیم. از طرف دیگر، وقتی به عملکرد و خروجی های برنامههای استراتژیک دقت بیشتری میکنیم، متوجه میشویم که یا بسیار شبیه هم هستند، یا به تجویزاتی کلیگویانه ختم شدهاند و نتوانستهاند به خلق یک مسیر جدید برای شرکتها و یا کشورها منتهی شوند، و به سرعت در کتابخانهها بایگانی شدهاند، از همه مهمتر، شاهد هستیم که جریان مهمی از متفکران مشهور، به شدت به مخالفت با مفروضات برنامهریزی استراتژیک پرداختهاند و آنها را اساسا در تناقض با ماهیت نوآوری، تغییر و اساسا با ماهیت کسبوکار در دنیای مدرن میدانند.
در کارگاه پیش رو تحت عنوان کارگاه «خلق استراتژیهای نوآورانه و تحولآفرین» قصد داریم تا با مرور موردکاویهایی دقیق و واقعی، شامل طیف گستردهای از شرکتهای کوچک، بزرگ و همچنین صنایع مختلف دریابیم استراتژیای که به راستی میتواند منجر به گشوده شدن یک مسیر جدید برای یک شرکت یا یک صنعت شود یا به عبارت دیگر، یک استراتژی نوآورانه و تحولآفرین، چگونه می تواند خلق شود؟
ــ سرفصلها ــ
در این کارگاه طی ۲ جلسه ۵ ساعته به صورت کاملا تعاملی، مبتنی بر موردکاویهای واقعی و با تکیه بر تعمق گروهی درباره این موضوعات بحث خواهیم کرد.
عنوان سرفصل | توضیحات تکمیلی | |
۱- | استراتژی چیست؟ | آیا آنگونه که پارادایم غالب و سنتی ادعا می کند، صرفا یک تعریف از استراتژی وجود دارد؟ یا تعاریف متعددی از استراتژی وجود دارد (نظیر استراتژی به مثابه «خلق یک دیدگاه جدید برای سازمان») که پذیرفتن هر یک از آنها، نیازمند فرآیند متفاوتی برای خلق استراتژی است؟ |
۲- | مروری بر پارادیم غالب و سنتی در استراتژی | این مرور صرفا برای آشنایی شرکت کنندگان با مدلها و رویکردهای سنتی در حوزۀ استراتژی است بگونهای که شرکتکنندگان بتوانند در آینده، در صورت وقوع یک بحث چالشی با افرادی که مدافع رویکردهای سنتی هستند، با ادبیات آنها و کلمات مورد استفادۀ آنها آشنا باشند. در این مرور، بر رویکردهای تحلیلیِ سنتی زیر آشنا خواهیم شد:
|
۳- | نقد مفروضات پارادیم غالب و سنتی در استراتژی | چرا پارادایم سنتی، در اغلب موارد نتوانسته است موفق به خلق یک استراتژی، به معنای واقعی کلمه شود؟ |
۴- | خلق استراتژی به مثابه یک فرآیند «ونچرینگ و یادگیری» | آشنایی به مکانیزمهایی نظیر:
|
۵- | خلق استراتژی به مثابه یک فرآیند «سنتز و نتوورکینگ» | آشنایی به مکانیزمهایی نظیر:
|
۶- | استراتژی در کانتکست شرکت های کارآفرینانه | فرآیند خلق استراتژی کارآفرینان و شرکتهای موسوم به کارآفرینانه چگونه است؟ |
۷- | ستونهای یک سازمان یادگیرنده | مرور ستونهای یک سازمان یادگیرنده که ماهیت آن، یادگیری و خلق استراتژیهای نوآورانه است شامل:
|
۸- | استراتژی در کانتکست سازمانهای پروژه محور | فرآیند خلق استراتژی در سازمانهایی که بر طراحی، توسعه، و تحویل پروژه متمرکز هستند چگونه است؟ |
۹- | انجام دو بازی مشهور برای درک عمیق تر برخی مفاهیم کارگاه |
|
۱۰- | نتیجهگیری: «پس از فردا صبح، این کار را خواهم کرد…» | خلق راهکارهایی عملی برای خلق استراتژی نوآورانه و تحول آفرین توسط شرکتکنندگان برای شرکت خود |
ــ مخاطبان کارگاه ــ
◼️ مدیران ارشد شرکتهای فعال در حوزههای تکنولوژی، استارتآپها، مهندسی، صنایع خلاق، موسسات تحقیق و توسعه، پارکهای علم و فناوری و پژوهشگاهها تحقیقاتی
◼️ مدیران تمام واحدهای برنامهریزی استراتژیک، توسعه سازمان، طراحی محصول، سیاستگذاری و حوزه های مشابه
◼️ و همه مدیرانی که میخواهند کسبوکاری نوآور داشته باشند.
ــ مربی کارگاه ــ
علی بابایی | دکترای مدیریت دانشگاه صنعتی شریف
- مشاور توسعه کارآفرینی نوآورانه در “وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی”
- مولف و مترجم کتب متعدد در حوزۀ استراتژی و مدیریت از جمله:
- «در نقد برنامهریزی استراتژیک»
- «ردگیری استراتژیها؛ به سمت یک تئوری عمومی در مورد شکلگیری استراتژی»
- «بررسی تطبیقی سازمانهای مدیریت پژوهش و فناوری» و …
- برگزاری کارگاههای متعدد استراتژی و مدیریت (با تمرکز بر سازمانهای مدرن نوآور) در سازمانهایی متعدد نظیر:
- « بانک قرض الحسنه رسالت»
- «ستاد توسعه فناوری نانو»
- «کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران»
- «وزارت تعاون، کار، و رفاه اجتماعی»
- «مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت»
- «شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب»
- «مرکز فناوری های دانشگاه صنعتی شریف» و …