کارگاه هوش هیجانی برای مدیران
کارگاه هوش احساسی برای مدیران
یک مدیر باید مانند یک زبان جدید؛ زبان احساسات را یاد بگیرد؛ احساسات دیگران را درک کند،
واکنش مناسب نشان دهد و برای تغییر سریع و مکرر حالات روحی خود کاملا آماده باشد.
پنجشنبه ۱ اسفند ماه| ۱۴:۰۰ تا ۲۰:۰۰
جمعه ۲ اسفند ماه | ۸:۰۰ تا ۱۴:۰۰
تهران | مرکز نوآوری دانشگاه علامه، کافه رویداد خرد
ــ درباره کارگاه ــ
یک مدیر چطور می تواند احساساتش را مدیریت کند؟!
بخش عمده ای از فعالیتهای مدیران برای اداره سازمان و ایجاد محیطی پویاتر وابسته به مهارتهای ارتباطی آنها و و توانایی آنها در مدیریت احساساتشان است. مدیریت یک شغل شفاهی است و بخش عمده ای از زمان و فعالیتهای مدیر صرف ارتباط با دیگران می شود و در خلال این ارتباطات احساسات او در فراز و نشیب قرار می گیرد.
به قول هنری مینتزبرگ:
«آنچه در شغل مدیریت به وضوح میتوانیم مشاهده کنیم، نه یک الگوی مشخص، بلکه حجم انبوهی از گسستها و انواع و اقسام مزاحمتها و وقفههای غیرقابل پیش بینی است: ناگهان فردی از بروز آتش سوزی در یکی از بخشهای کارخانه خبر میدهد؛ سپس به تعدادی ایمیل باید رسیدگی شود؛ در عین حال یکی از معاونان برای اعلام بروز یک مشکلِ پیشآمده با گروهی از مشتریان وارد دفتر میشود؛ پس از آن یکی از کارکنانی که به تازگی بازنشسته شده است برای دریافت لوح تقدیرش به داخل دفتر راهنمایی می شود؛ اما همچنان تعداد زیادی ایمیل برای بررسی باقی ماندهاند؛ یک ساعت دیگر نیز برای انعقاد قراردادی مهم باید در یک جلسه حاضر شد؛ جالبتر اینکه در این بین، کارهای مهم و کارهای عادی بدون هیچ الگوی خاصی با یکدیگر مخلوط شده اند و بنابراین، مدیر باید برای تغییر سریع و مکرر حالات روحی خود، کاملا آماده باشد»
هوش هیجانی یا هوش احساسی اولین بار توسط دانیل گلمن در دنیای مدیریت مطرح شد، گلمن پس از بررسی بیش از ۲۰۰ مدیر شرکت اینگونه نتیجه گیری کرد، که هوش احساسی دو برابر مجموع IQ و توانایی فنی افراد، در عملکرد آنها تاثیر دارد. و در سطوح ارشد سازمان هوش هیجانی بالاتر نقطه تمایز اصلی ۹۰ درصد از مدیران و رهبران موفق دنیاست.
هوش احساسی شامل مهارتهایی است که با کمک آنها میتوانید، خودتان، دیگران، و محیط پیرامونتان را بهتر درک کنید تا بتوانید با آنها بهتر رابطه برقرار کنید. کسانی که هوش هیجانی بالاتری دارند توانایی مدیریت استرس در کار و مهارتهای کارتیمی بالاتری دارند. رهبرانی با هوش هیجانی بالا، افرادی انعطاف پذیر، دلسوز، برانگیزاننده و دارای روابط عمومی قوی هستند.
ــ در این کارگاه چه می گذرد ــ
- بخش اصلی این کارگاه مبتنی بر «فعالیتهای گروهی» و «تعمقات فردی روی تجربیات و احساسات» طراحی شده است.
- در این کارگاه شرکت کنندگان با تکنیکهایی آشنا میشوند که میتوانند با کمک آنها احساسات خودشان و دیگران را بهتر درک کنند.
- در این کارگاه شرکت کنندگان انواعی از گفت و گو را می آموزند که با کمک آنها می توانند احساسات خودشان را با آسیب کمتر بیان کنند و در عین حال با دیگران گفت و گوهای سالم تر و اثربخش تر داشته باشند.
ــ سرفصلها ــ
این کارگاه طی ۲ جلسه ۶ ساعته به صورت کاملا تعاملی، مبتنی بر تعمقات فردی روی تجربیات و احساسات شما درباره این موضوعات بحث خواهیم کرد.
عنوان سرفصل | توضیحات تکمیلی | |
۱- | هوش احساسی چیست و چرا اهمیت دارد؟ | در این بخش به معرفی هوش احساسی اجزا و عناصر مختلف آن و علت اهمیت آن می پردازیم. |
۲- | خودآگاهی احساسی |
|
۳- | مدیریت خویشتن و کنترل احساسات |
|
۴- | هشیاری اجتماعی |
|
۵- | مدیریت روابط و گفت و گوها |
|
ــ مخاطبان کارگاه ــ
◼️ مخاطبان اصلی این کارگاه، مدیران و رهبران سازمانی و یا افرادی هستند که به صورت بالقوه استعدادهای مدیریت در سازمان ها محسوب می شوند.
◼️ ویژگی مشترک مخاطبان این کارگاه، علاقمندی به خودآگاهی و بهبود روابط انسانی و انگیزهی بالا برای توسعهی فردی و اثرگذاری در سازمان، حرفه یا جامعهی خود است.
◼️ این کارگاه به طور کلی برای افرادی مناسب است که به دنبال نگرشی عمیقتر به خود و سازمانشان هستند.
◼️ هم چنین این کارگاه برای مدیران منابع انسانی، مشاوران، ارزیابان و مربیان مدیریت در سازمانها نیز مفید خواهد بود.
ــ مربی کارگاه ــ

دکتر محمدحسین نقوی
مشاور و مربی روش های نوین توسعه مدیریت
- دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تهران
- مولف و مترجم کتاب هایی چون
- «قصههای شب برای مدیران»
- «نبوغ جمعی»
- «مدیریت نظام سلامت» و …
- مدرس و مربی کارگاه های آموزش مدیریت در
- «مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت»
- «شرکت بیمه دی»
- «بانک قرض الحسنه رسالت»
- «شرکت رایتل»
- «نهاد ریاست جمهوری»
- «مرکز خدمات فناوری دانشگاه شریف»
- «ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری»
- «کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران»