درباره ما
مدرسه مدیریت ناول مجموعه ای متشکل از دانش آموختگان مدیریت و سیاستگذاری از دانشگاه شریف، دانشگاه تهران و دانشگاه هاروارد است که سال ها درباره شغل مدیریت و سازمان به پژوهش پرداخته اند و همراه با موسسه تعالی دانش شریف، مدرسه ناول را تشکیل داده اند تا نتایج پژوهش ها، تجربه ها و سرمایه دانشی خود را در اختیار سازمان های ایرانی قرار دهد.
داستان ناول
معمولا تصور می شود که مدیریت، شغلی منظم و کاملاً تحت کنترل مدیر است (Management) اما اگر یک مدیر را درست در حین انجام کار مشاهده کنید، به نتیجه ای کاملاً متفاوت خواهید رسید، کاری پرشتاب، مملو از مزاحمت ها و وقفه های پیش بینی نشده و لزوم واکنش سریع به عوامل مختلف. از این رو برای اینکه بتوانیم ماهیت پویای شغل مدیریت را نشان دهیم از عبارت (Managing) استفاده کردیم.
Novel در لغت انگلیسی به معنای یک مفهوم یا هر چیز کاملا نو و بدیع است، مفهومی که پیش از آن نبوده است. ما معتقدیم که در یادگیری و آموزش مدیران نیازمند رویکردی کاملا بدیع، جدید و نگریستن از زاویه کاملا متفاوت هستیم، رویکردی که دانشمندانی چون هنری مینتزبرگ، لیندا هیل و … پرچمداران آن هستند. از سوی دیگر ما راه برون رفت از گره های موجود در سازمان ها را حرکت، تقویت دینامیک نوآوری در سازمان ها و تغییرات ارگانیک در سازمانها می دانیم. بنابراین برنامه های ما برای سازمان هایی مناسب است که دغدغه نوآوری دارند.
معنای مصطلح School مدرسه، دانشکده و یا محلی برای دانش اندوزی است. اما دیگر معنای لغوی School، مکتب و یا سبک و مرام فکری است. ناول مدرسهای برای مدیران است که از حیث نظری و از میان نظریههای مختلف بر مکاتب جدید، نوآور و دگر اندیش مدیریت تاکید دارد و خدمات خود را بر مبنای آنها طراحی کرده است، مکاتبی که راههای برون رفتی برای رهایی از بن بستهای سازمانهای امروزی پیشنهاد میکنند.
حانیه محمدی
Co-founder
دانش آموخته MPA دانشگاه هاروارد
حسین توحیدی
Coach & Partner
دانش آموخته مدیریت دانشگاه تهران
محمدحسین نقوی
CEO & Co-founder
دکتری سیاستگذاری علم و فناوری دانشگاه تهران
نگاه ما در آموزش به مدیران
یکی از مهمترین سوالات سازمانها این است که چگونه می توان آموزش و توانایی های مدیران را توسعه داد؟
ما می خواهیم در این بخش به منطق موجود در پس برنامه های آموزشی مان برای مدیران اشاره کنیم که برگرفته از یکی از نوشته های هنری مینتزبرگ در کتاب «سازمان ها مدیر می خواهند نه دانش آموخته MBA» است.
مدیران در کلاس درس ساخته نمی شوند.
چه رسد به اینکه بخواهیم در کلاس درس رهبر خلق کنیم.
اگر شغل مدیریت، یک “عمل-مهارت” است پس آن را نمی توان همچون یک حرفه (نظیر پزشکی) یا یک علم (نظیر ریاضی)، آموزش داد. در حقیقت، آن را اساساً نمی توان آموزش داد. MBA و دوره های مشابهی که ادعای این کار را دارند اغلب نتیجه ای جز افزایش غرور و بروز نتایج مخرب ندارند. برخی از بهترین مدیران و رهبران، حتی یک روز نیز در این نوع کلاس ها شرکت نکرده اند در حالیکه کم نیستند مدیران و رهبران مفتضحی که به مدت دو سال در این کلاس ها حضور یافته اند!
مدیریت در حین کار فرا گرفته می شود.
این شغل، ظریف تر، پیچیده تر و پویاتر از آنی است که بتوان آن را در کلاس درس و قبل از عمل آموخت. مدیریت را باید از طریق مواجه شدن با انواع چالش ها و کسب تجربیات مختلف فرا گرفت.
پس نقطۀ آغازینِ منطقی برای طراحی یک دوره آموزشیِ تربیتِ مدیر این است که اطمینان حاصل شود که شرکت کننده در معرض بهترین تجربۀ ممکن قرار خواهد گرفت.
تشویق به تأمل و تفکر شخصی و گروهی
برنامه های پرورش مدیران ما، از طریق تشویق شرکت کنندگان به تأمل و تفکر شخصی و همچنین تأمل و تفکر گروهی (با همتایان خود) می تواند به او کمک کند تا به استخراج معانی از تجربه های خود بپردازد. در واقع این برنامه ها، محیطی ایده آل، نه برای دانشجویان صفر کیلومتر، بلکه برای کسانی است که قبل از کلاس درگیر شغل مدیریت شده اند تا بتوانند درک و شایستگی های خود را به خصوص بر مبنای تجربیات خودشان افزایش دهند. تربیت مدیر به معنای استخراج معانی از تجربیات خود او است؛ این بدین معناست که مدیر پرمشغله می بایست سرعت کار خود را کاهش دهد، یک گام از کار فاصله بگیرد، و عمیقاً به تجربیات خود تفکر نماید.
یکی از مهمترین اصول طراحی برنامه های ما PeerCoaching است. CIPD نیز در گزارش خود نشان می دهد که روند استفاده از PeerCoaching در آموزش رو به افزایش است و یکی از اثربخش ترین روش ها برای آموزش مدیران است.
انتقال یادگیری آموخته شده به محل کار
یک موضوع حیاتی و مهم در فرآیند تربیت مدیر، انتقال یادگیری های آموخته شده به محل کار، برای تأثیرگذاری مثبت بر روی سازمان است. در واقع از مدیر انتظار می رود که در سازمان خود به ایجاد و هدایت تغییر بپردازد.
ماهیت مدیریت بازاریابی، امورمالی، حسابداری و… نیست.
تمامی موارد فوق می بایست بر مبنای ماهیت واقعی شغل مدیریت ساماندهی شده باشد. اغلب دوره های رایج آموزش مدیریت (MBA)، حول دپارتمان های سازمانی ساماندهی شده اند. البته آموختن اینها خالی از لطف نیست امّا باید بدانیم که ماهیت شغل مدیریت بازاریابی، امورمالی، حسابداری و… نیست. بعلاوه، تمرکز بیش از حد بر روی دپارتمان های سازمانی، اغلب منجر به شکل گیری یک مدل ذهنی خاص و تغییر ناپذیر می شود.
یادگیری حین عمل
مدیران تازه کار، می بایست خود را درگیر یک فرآیند بی وقفه و پر حرارت تصور کنند؛ فرآیندی که در آن باید دائما «خود» به توسعۀ «خود» بپردازند. تکلیف اصلی آن ها این است که بیاموزند چگونه بر روی «یادگیری حین عمل» متمرکز شده و انرژی خود را صرف آن کنند. اما این موضوع، نیازمند نشان دادن تعهد از سوی آن ها برای «یادگیری مداوم» و «شناخت و مدیریت خود» است. این فرآیند بسیار «دلهره آور» است ولی اکثر سازمان ها حمایت قابل توجهی از مدیران تازه کار در گذار از آن نمی کنند. در واقع برنامه هایی باید طراحی شوند این است که هر مدیری، می بایست «خود» مسئولیت تربیت و توسعۀ خود را عهده بگیرد.
باز هم تکرار می کنیم؛ شغل مدیریت، قابل آموزش نیست؛ توسط هیچ استاد دانشگاهی، توسط هیچ متخصص آموزشی، توسط هیچ مربی رسمی، و حتی توسط مدیر خود مدیر. مدیر می بایست اساًسا از طریق تلاش های خود به یادگیری بپردازد. برنامه های آموزشی می توانند این یادگیری را تسهیل کند اما این یادگیری، هنگامیکه به صورت خودجوش و حین کار رخ دهد، بسیار قدرتمندتر خواهد بود چراکه مدیر می تواند به تأمل بر روی تجربیات خود بپردازد، از دیگران بیاموزد، و همگی با کمک مدیران دیگر، موجب ایجاد بهبود در سازمان و جامعۀ خود گردند.
رویکرد ما در همکاری با موسسات بین المللی
تیم ما سال ها به پژوهش، مطالعه در حوزه مدیریت و استراتژی و سازمان پرداخته است. لذا در تحقیقات خود و تجربه مستقیم خود با سازمانها و نهادهای مختلف دریافتیم، که برخی از متفکران و صاحبنظران درک عمیق تر و دقیق تری از دنیای مدیریت دارند. بنابراین از بین موسسات و نگاه های مختلف در دنیا برخی از برترین متفکران و رویکردهای بین المللی را برگزیده ایم.
برنامه IMHL
دانشگاه مک گیل
برنامه ویژه مدیران حوزه سلامت
متدولوژی Adaptive Leadership
دانشگاه هاروارد
توسط یکی از مربیان این دوره در مرکز CPL این دانشگاه
موسسه
CoachingOurselves
ویژه سازمان ها
نکته ای درباره مالکیت معنوی
مدرسه ناول، نماینده موسسه CoachingOurselves در ایران نیست، نمایندگی این موسسه در ایران متعلق به یک گروه ۴ نفره است که دو نفر از این گروه (آقای دکتر بابایی و آقای دکتر نقوی) هستند. مدرسه ناول به عنوان یک گروه با خدمات گسترده تر صرفا ارائه دهنده خدمات این موسسه است
روش ما در ارزیابی افراد
مدیران در برنامه های ما یاد می گیرند که روی تجربه های خود تامّل کنند، تاملات خود را یادداشت کنند و با دیگران در میان بگذارند. بسیاری از مدیران اثربخش، مدیرانی هستند که به تعمق و تأمل در مورد خود و جهان اطراف می پردازند: آنها می دانند که چگونه از تجربیات خود بیاموزند؛ آنها به آزمون راه حل های گوناگون می پردازند؛ و اگر راه حلی موفقیت آمیز نبود، مسیر خود را تغییر داده و راه حل جدیدی را امتحان می کنند. مطالعات ما نشان می دهد نگارش Reflection Paper یکی از مهمترین روشهای ارزیابی و پایش یادگیری افراد در مدیریت در برترین دانشگاههای دنیاست. و از برترین مدل های دنیا استفاده شده است.